K
uzey Marmara Otoyolu İstanbul’un batısından başlayıp, Sakarya ilinin Akyazı ilçesi yakınlarında sona eren toplam 443 km uzunluğunda ülkemizin en önemli ulaştırma yatırımlarından birisidir. Kuzey Marmara Otoyolunda yapım çalışmalarına Yap İşlet Devret Modeliyle 2013 yılında başlanmış olup 398 km’si geçtiğimiz yıllarda etaplar halinde ve muhtelif tarihlerde hizmete açılmıştır. Geriye kalan 45 km’lik Nakkaş-Başakşehir güzergâhında yapım çalışmalarına devam edilmektedir.
Kuzey Marmara Otoyolu; Marmara Bölgesi'nin kuzeyinden İstanbul, Kocaeli, Sakarya gibi yoğun sanayi, endüstri ve sosyo-kültürel faaliyetlerin cereyan ettiği, bu anlamda ülkemizin can damarı denilebilecek büyük nüfus alanları ile iskân edilmiş kentlerinin çevrelerinden geçmektedir. Bu otoyol sayesinde söz konusu kentlerin merkezlerine ve bu kentlerdeki önemli organize sanayi bölgelerine doğrudan erişim imkânı temin edilmektedir. Öte yandan Kuzey Marmara Otoyolu'nun İstanbul-Edirne Otoyolu, İstanbul-Ankara Otoyolu ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu gibi mevcut otoyol ağına da doğrudan bağlantısı bulunmakta olup Marmara Bölgesi içerisindeki diğer ana ulaşım aksları arasında tam bir entegrasyon sağlanmıştır. Bu entegrasyon sayesinde İstanbul’un çevre illere, Ege ve Akdeniz Bölgelerine ulaşımı kolaylaşmıştır.
Kuzey Marmara Otoyolu, güzergâh üzerindeki şehirlerin, özellikle İstanbul kent merkezinin trafik yoğunluğunun azalmasına önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu dünyanın en büyük havalimanlarından birisi olan İstanbul Havalimanı'na erişim sağlayan en önemli ulaşım aksı olmasının yanında, üzerinden raylı sistemlerin geçişine imkân sağlayacak şekilde tasarlanan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile de kara, hava ve demir yolu ulaşım modlarının entegrasyonunu sağlamış olacaktır. Değişik ulaşım modlarını birleştiren Kuzey Marmara Otoyolu sayesinde Asya ile Avrupa’yı birbirine bağlayan ülkemizin taşımacılık alternatifleri ve ticaret kapasitesi artacaktır.
Kuzey Marmara Otoyolu güzergâhı üzerinde yer alan en önemli yapı kuşkusuz Yavuz Sultan Selim Köprüsü’dür. Yavuz Sultan Selim Köprüsü, kıtaların birbirine yaklaştığı, İstanbul’un Garipçe ile Poyrazköy yerleşimleri arasında İstanbul Boğazı üzerindeki üçüncü uzun açıklıklı köprü olarak yapılmıştır. Tasarımı, yapım yöntemleri ve malzeme teknolojileriyle ileri düzey bir mühendislik yapısı olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü kuşku yok ki dünya mühendislik tarihi için bir kilometre taşıdır.
Birçok "en"leri bünyesinde barındıran Yavuz Sultan Selim Köprüsü, taşıyıcı sisteminin seçimiyle de dünyadaki mühendislik yapıları arasında seçkin bir konuma sahiptir. Asma köprü ile gergin eğik askılı köprünün bir kombinasyonu şeklinde dizayn edilen Köprü’de, asma köprülerin başlıca taşıyıcı elemanı olan ana kablo ve bu kabloya bağlanan askı halatları ile gergin eğik askılı köprülerde, tabliyenden kuleye direkt olarak bağlanan eğik askı kabloları birlikte bulunmaktadır. Yüksek rijitlikli asma köprü veya hibrid köprü olarak adlandırılan bu tasarımı ile kendi kategorisinde benzersiz bir örnek olarak karşımıza çıkmaktadır. Nitekim bu tasarım uluslararası kuruluşlar nezdinde de ödüllendirilmiştir.