Loading...

ULUSLARARASI ÖĞRENCİ HAREKETLİLİĞİ

Ü
niversite, araştırma merkezi ve akademisyen sayılarındaki artış ve uluslararasılaşma ile birlikte ülkemiz son dönemde yükseköğretim alanında büyük bir değişim yaşamaktadır. Dünyadaki uluslararası öğrenci hareketliliğindeki artışla da uyumlu olarak, ev sahipliği yapılan uluslararası öğrenci sayısı oldukça artmıştır.
Türkiye’nin yükseköğretimde uluslararasılaşma çalışmaları temelde 4 esasa dayanmaktadır:
Akademik gelişme ve etkileşim
Sosyal ve kültürel etkileşim
Ekonomik kalkınma ve dayanışma
Siyasî ve diplomatik ilişkilerin geliştirilmesi
Yükseköğretimde uluslararasılaşma çalışmalarına katkı sağlayan önemli unsurlardan biri de ülkemiz tarafından verilen burs imkânlarıdır. Bu çerçevede 1992 yılında yurt dışındaki öğrencilere yönelik başlatılan ilk sistemli bursluluk programı “Büyük Öğrenci Projesi”, YTB tarafından çağın ihtiyaçlarına göre yeniden yapılandırılmış ve 11 Ocak 2012 tarihli Uluslararası Öğrenciler Değerlendirme Kurulu kararıyla “Türkiye Bursları” programı hayata geçirilmiştir.

Türkiye Bursları kapsamında, uzun dönemli olarak “Lisans Burs Programı” ve “Lisansüstü Burs Programı”; kısa dönemli olarak ise “Başarı” “Araştırma” ve “Kamu Görevlileri ve Akademisyenler için Türkçe İletişim Programı (KATİP)” isimli programlar yer almaktadır. “Başarı Bursu”, Türk üniversitelerinde kendi imkânlarıyla okuyan uluslararası öğrencilerden başarılı ve ihtiyaç sahibi olanlarının desteklenmesi; “Araştırma Bursu”, ülkemizdeki bir üniversiteden kabul alan doktora seviyesindeki uluslararası öğrencilerin yararlı bulunan tez veya araştırmalarının desteklenmesi; “KATİP” ise Türkçe öğrenmek isteyen ve başka bir ülkenin vatandaşı olan kamu görevlileri ve akademisyenlerin desteklenmesi amacıyla oluşturulmuştur. Kısa dönemli programlar dışında, çeşitli uluslararası organizasyonlar ve kurum-kuruluşlar ile iş birliği hâlinde “Ortak Burs Programları” da yürütülmektedir.