Loading...

TURİZM ÜLKESİ TÜRKİYE

2
002 yılında Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi 13.2 milyon kişi ve turizm geliri 12.4 milyar ABD doları iken; 2019 yılında gelen toplam ziyaretçi sayısı 51.7 milyon kişiye, turizm geliri ise 34.5 milyar ABD dolarına yükselmiştir. 2020 yılında yaşanan pandemi nedeniyle tüm dünyada turizm hareketlerinde ortalama yüzde 70 düzeyinde azalma yaşanmış, Türkiye buna rağmen 2020 yılında 15.9 milyon toplam ziyaretçi, 12 milyar dolar turizm geliri elde etmiştir. 2021 yılında ise hızlı bir “V” çıkışı yakalayan Türkiye, 30 milyon ziyaretçi ve 24.5 milyar ABD doları turizm gelirine ulaşmıştır.

Türkiye’de son dönemde turizm sektörünün yerel ve bölgesel kalkınmada güçlü bir araç olarak kullanılması hedefi doğrultusunda çalışmalar yürütülmektedir. Bu kapsamda, turizm sadece kitle turizmi ve kıyı turizmi olarak ele alınmamakta; termal, kış, yayla, kültür, kongre, eko-turizm, inanç ve gastronomi gibi turizm çeşitleri ile desteklenmekte ve bu sayede iç bölgelerde de turizmin gelişmesi ve turizm sezonunun tüm yıla yayılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.

Bu dönemde, aynı zamanda turizmin sürdürülebilir bir şekilde gelişmesi amaçlanmakta ve bu gelişime imkân tanıyacak çerçevenin belirlenmesi amacıyla çalışmalar yapılmaktadır. Özellikle, sürdürülebilirlik yaklaşımını destekleyecek şekilde turizm tesislerinin, seyahat acentalarının ve turizm destinasyon faaliyetlerinin iklim değişikliğine ve çevreye duyarlı şekilde sürdürmeleri, turizm bölgelerinde iklim değişikliğinden kaynaklanan risklerle mücadele etmeye yönelik ve turizm gelişiminin iklim değişikliğine olumsuz yönde etkilerini azaltmak için belgelendirme ve planlama konularında etkin çalışmalar Kültür ve Turizm Bakanlığınca yürütülmektedir.
Türkiye turizm sektöründe dünyanın önde gelen ülkeleri arasında yer almaktadır. 2000’li yıllardan günümüze, gerek tarihi, kültürel ve coğrafi değerleri, gerekse uygulanan dışa açık politikalarla beraber hayata geçirilen altyapı yatırımlarıyla, Türkiye tüm dünyada turizm destinasyonu olarak ilgi odağı haline gelmiş ve bu bağlamda Türkiye’ye gelen turist sayısı ve elde edilen turizm geliri her geçen yıl artış eğilimi göstermiştir.

Türkiye’ye gelen turist sayısı 2010’lu yıllarda 35 milyon barajını ve turizm geliri 25 milyar ABD dolarını aşarken 2019 yılına gelindiğinde 51,9 milyon turist ve 34,5 milyar ABD doları ile rekor kırılmıştır

2019 yılında önemli bir dönüm noktası olarak Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA) kurulmuştur. Ajansın amacı Türkiye’nin iç ve dış turizm pazarında bir marka ve cazibe merkezi haline gelmesi, somut ve somut olmayan doğal, kültürel, biyolojik ve insan ürünü mirasların keşfedilmesi, geliştirilmesi ve tanıtılması, kısa, orta ve uzun vadeli iletişim/pazarlama çalışmalarıyla Türkiye turizm kapasitesi ve turizm yatırımlarının ülke ekonomisindeki payı ve hizmet kalitesinin artırılması olarak belirlenmiştir.

2020 yılında tüm dünyayı sarsan COVID-19 salgınıyla beraber hem yurt içi hem de yurt dışında seyahat kısıtlamaları gelmiş, turizm sektörü bu gelişmeden önemli ölçüde etkilenmiştir. Türkiye’ye gelen turist sayısı 2020 yılında 15.8 milyon’a, turizm geliri ise 12 milyar ABD dolarına düşmüştür.

2021 yılında ise TGA’nın etkin tanıtım faaliyetleriyle turizm sektöründe yaşanan düşüş diğer ülkelere nazaran çok daha hızlı biçimde telafi edilerek, 29 milyon turist Türkiye’yi ziyaret etmiş bu ziyaretlerle 24,5 milyar ABD doları gelir elde edilmiştir. 
2002-2019 yılları arası gerçekleşen turist sayıları ve turizm gelirleri
2019 – 2022 dönemine bakıldığında kişi başı ortalama harcama, 2019 yılında 666 ABD doları seviyesinden 2022 ilk çeyreğinde 845 ABD doları seviyesine çıkmıştır. 2019 yılında 9,9 olan ortalama geceleme sayısı istikrarlı bir şekilde artarak 2021 yılında 12,6’ya çıkmıştır. 2022’nin ilk çeyreğinde 12,5 olarak gerçekleşen ortalama geceleme sayısının ilerleyen dönemlerde daha da artması hedeflenmektedir.
2019-2022 yıllarına ilişkin turizm verileri
Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenen ve TGA tarafından uygulanan Türkiye Turizm Tanıtım Stratejisi ile 2022 yılının sonunda toplam 35 milyar dolar gelir, 2023 yılında ise 50 milyar dolar turizm geliri hedeflenmektedir. Bahsi geçen tanıtım stratejisi bağlamında tüm dijital mecralar etkin şekilde kullanılmaktadır. Sosyal medyada; Instagram, Facebook, Youtube ve Twitter’da WEB’de ise Go Türkiye platformu üzerinden tüm turizm destinasyonları ile tüm turizm ürünlerine ilişkin tanıtımlar yapılmaktadır.
Sosyal medya hesaplarında takipçi sayıları tabloda gösterilmektedir:
Go Türkiye WEB platformunu 2021 yılı içerisinde 76,3 milyon tekil kullanıcı, 2022 yılında ise Mayıs ayı itibarıyla 60 milyon tekil kullanıcı tarafından ziyaret edilmiştir.

“BENİM TÜRKİYEM”

Siz de sizin gözünüzden Türkiye'yi anlatarak bize katkıda bulunabilirsiniz.