21 Ekim 2007’de yapılan halk oylaması neticesinde kabul edilen değişiklikle;
TBMM seçimlerinin dört yılda bir yapılması,
TBMM’nin yapacağı seçimler dâhil bütün işlerinde üye tam sayısının en az üçte biriyle toplanması,
Cumhurbaşkanının 40 yaşını doldurmuş ve yükseköğrenim yapmış TBMM üyeleri veya 20 milletvekilinin yazılı teklifiyle bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları arasından halk tarafından seçilmesi, Cumhurbaşkanlığı görev süresinin 5 yıl olması, ayrıca bir kimsenin en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilmesi hususları düzenlenmiştir.
12 Eylül 2010 tarihinde yapılan Anayasa değişikliği ile;
Bazı dezavantajlı kesimler için pozitif ayrımcılık getirilmiştir.
Kişisel verilerin korunması güvence altına alınmıştır.
Vatandaşın yurt dışına çıkma hürriyetinin, ancak suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hâkim kararına bağlı olarak sınırlanabilmesi öngörülmüştür.
Memurlar ve diğer kamu görevlilerine toplu sözleşme yapma hakkı sağlanmıştır.
İdarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri incelemek üzere TBMM’ye bağlı Kamu Denetçiliği Kurumu kurulmuş ve vatandaşlar ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancılara başvuru hakkı getirilmiştir.
Anayasa Mahkemesinin iki bölüm ve genel kurul hâlinde çalışması düzenlenerek üye sayısı 17’ye çıkarılmıştır. Anayasa Mahkemesine “bireysel başvuru” hakkı tanınmıştır.
TBMM Başkanı ile Genelkurmay Başkanının, kuvvet komutanlarının ve Jandarma Genel Komutanının da görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divanda yargılanabilmeleri hüküm altına alınmıştır.
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun (HSYK) 7 olan asıl üye sayısı 22’ye, 5 olan yedek üye sayısı ise 12’ye çıkarılmıştır.
Diğer düzenlemeler sosyal hayatı iyileştirici niteliktedir.
17 Mart 2011 tarihinde yapılan Anayasa değişikliği ile;
Spor federasyonlarının spor faaliyetlerinin yönetimine ve disiplinine ilişkin kararlarına karşı ancak zorunlu tahkim yoluna başvurulabileceği ve tahkim kurulu kararlarının kesin olduğu ve bu kararlara karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı hükme bağlanmıştır.
21 Ocak 2017 tarihinde yapılan Anayasa değişikliği ile;
Parlamenter Hükûmet Sistemi’nden Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmiştir.
Yürütme yetkisi Cumhurbaşkanına verilmiştir.
Cumhurbaşkanı aday gösterme süreci halka açılmıştır. 100 bin seçmen Cumhurbaşkanı adayı teklif edebilecektir.
Başbakanlık ve Bakanlar Kurulu kaldırılmıştır. Bakan olarak atanan milletvekilinin milletvekili sıfatı sona erer.
Kanun önerme yetkisi sadece milletvekillerine tanınmıştır.
Cumhurbaşkanı bütçe kanunu teklifi ve kesin hesap kanun teklifi dışında teklif veremeyecektir.
Yasama ve yürütmeye karşılıklı fesih yetkisi verilmiştir. Seçimlerin yenilenmesi kararı ister Cumhurbaşkanı ister Meclis tarafından alınsın, her iki karar hem yasama hem de Cumhurbaşkanı için geçerli olmakta, ikisinin de görevi beraber sona ermektedir.
Cumhurbaşkanına; üst kademe kamu yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esasları belirleme, Devlet Denetleme Kurulunun (DDK) işleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük işlerini belirleme, bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilat yapısı ile merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması, Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinin teşkilatı ve görevleri, kamu tüzel kişiliği kurma ve yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarma yetkisi verilmiştir. Ancak Anayasa’nın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle dördüncü bölümünde yer alan siyasi haklar ve ödevler hakkında, Anayasa’da münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular ile kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Ancak olağanüstü hallerde çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnameleri bu sınırlamalara tabi olmaz. Bu kararnameler üç ay içinde TBMM’de görüşülüp karara bağlanır, aksi halde kendiliğinden yürürlükten kalkar.
TBMM üye sayısı 550’den 600’e çıkarılmıştır.
Milletvekili seçilme yaşı 25’ten 18’e düşürülmüştür.
4 yıl olan TBMM seçim dönemi 5 yıla çıkarılmıştır.
Cumhurbaşkanınca veto edilen kanunların TBMM Genel Kurulunca aynen kabul edilmesi için üye tam sayısının salt çoğunluğu (301) şartı getirilmiştir. Değişiklikten önce nitelikli çoğunluk şartı aranmamaktaydı.
TBMM’nin bilgi edinme ve denetim yolları arasından gensoru ve sözlü soru çıkarılmıştır.
Askeri mahkemeler kaldırılmıştır. Yalnızca disiplin mahkemeleri ile savaş halinde asker kişilerin görevleriyle ilgili olarak askeri mahkemeler kurulabilecektir.
Sıkıyönetim rejimi kaldırılmıştır.
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun adı Hâkimler ve Savcılar Kurulu (HSK) olarak değiştirilmiştir.
Anayasa Mahkemesi ile Hakimler ve Savcılar Kurulunun üye sayıları değiştirilmiştir.