A
vrasya Tüneli, Asya ve Avrupa Kıtalarını deniz tabanının altından birleştiren çift katlı ilk ve tek karayolu tünelidir. Proje; hem yapım hem de işletme aşamalarında pek çok ilki başarıyla gerçekleştirerek dünya tünelciliğinde yeni bir çağ açmış, bugüne kadar cesaret edilmemiş birçok proje için yüreklendirici olmuş; daha derine, daha büyük çapta, daha uzağa yeni bir tünelcilik akımını başlatmıştır.
5 kilometre uzunluğundaki Avrasya Tüneli, İstanbul’da araç trafiğinin en yoğun olduğu Kazlıçeşme - Göztepe Hattı'nda yaklaşım yollarıyla beraber toplamda 14,6 kilometrelik bir güzergâhta hizmet vermektedir.
Tünel, Göztepe – Bakırköy Hattı'nı yaklaşık 10 kilometre kısaltarak, bu güzergah için ortalama 100 dakikaya ulaşan seyahat süresini 15 dakikaya kadar indirmektedir.
Yatırımın önemi nedeniyle, dünya çapında referans sahibi firmalar bu çok özel Projenin tasarım ve denetiminde görev almışlardır. Projenin tüm Mühendislik Tedarik ve İnşaat (EPC) Sözleşmesi Yapı Merkezi liderliğinde SK ecoplant ile kurulan YMSK-JV ortak girişimi tarafından üstlenilmiştir.
Meriç Nehri üzerinde yer alan tarihi Meriç Köprüsü - EDİRNE
TBM
TBM tünel inşaat işleri, üç ekip 7 gün/24 saatlik çalışma temposuyla 476 günde, 11.243 saatte, 7 m/günlük ortalama ilerleme hızı ile bitirilmiştir. Kazı sırasında, sürekli değişen jeolojik şartlar nedeniyle 4 kez " özel eğitimli dalgıçlar " tarafından hiperbarik bakım-onarım operasyonu yapılması gerekmiş ve tümü başarıyla tamamlanmıştır. Bu operasyonların biri, tünelin yaklaşık en derin noktasına rastlamıştır. 10,8 bar gibi bugüne kadar denenmemiş bir basınç ortamında yapılmak zorunda kalınan tamir-bakım operasyonunun başarıyla tamamlanması ile dünyada bir "ilk" gerçekleştirilmiş ve kazının devamı sağlanmıştır.
Avrasya Tüneli’ni dünyanın en özel yapılarından biri haline getiren özelliklerinden bir diğeri, depreme dayanıklılığını artırmak üzere tünelde kullanılan sismik bileziklerdir. Kuzey Anadolu Fayı’na 17 kilometre uzaklıkta bulunan tünel, sismik aktivitelerden doğacak gerilme ve yer değiştirmeleri kabul edilebilir düzeye indirmek amacıyla tasarlanan iki sismik bilezikle desteklenmiştir.
Jeolojik Profil
Geometrik boyutları ve maruz kalacağı sismik aktivite seviyesi dikkate alındığında, TBM tünelcilik sektöründe bu özelliklere sahip "ilk" uygulama olmuştur.
Sadece tasarım ve mühendislik açısından değil, insan odaklı iş yaklaşımı ile de Avrasya Tüneli örnek bir projedir. Yüzde 95’i Türk olmak üzere, toplam 700 mühendis ve 12.000’den fazla kişinin 14 milyon adam/saat çalışmasıyla tamamlanmıştır. Yapımı boyunca, ölümlü kaza veya ciddi bir yaralanma yaşanmaması, en büyük kazanımlardan birisi olmuştur.
Hem inşaat hem de işletme döneminde, projenin olası çevresel ve sosyal etkileri titizlikle analiz edilmiş, uluslararası ve yerel standartlara uygun uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Avrupa yakasında şehir ile deniz arasındaki yaya bandı 55 metreden 277 metreye çıkartılarak şehrin denizle olan bağlantısı geliştirilmiştir. Avrupa yakası sahil parkına 11.642 adet yeni ağaç dikilmiş, 2,7 km uzunluğunda bisiklet yolu ve yaya yolları inşa edilmiş, oyun ve egzersiz alanları yenilenmiştir. Engelli standartlarına uygun yaya üst geçitleri ve hemzemin yaya geçitleriyle İstanbulluların yenilenen sahil parkına erişimi kolaylaştırılmıştır.
Avrasya Tüneli’nin iç mimari ve aydınlatma tasarımlarında, yaklaşım kemerlerinde ve portal girişlerinde, tarihe ve Mimar Sinan’a olan saygıyı göstermek üzere; "gülbezek" ve "çarkıfelek" gibi motif ve çizgiler tercih edilmiştir.
Gülbezek- Çarkıfelek bulunan tünel portali
Proje kapsamında hava kalitesine özel önem atfedilmiştir. Avrupa yakasındaki havalandırma bacası çevresinde 7.300 m2’lik alanda Türkiye’de ilk uygulama niteliğindeki yeşil konsept “biyofiltrasyon uygulaması” hayata geçirilmiştir.
Biyofiltrasyon