Loading...

DÜNYA TÜNELCİLİĞİNDE ÇIĞIR AÇAN PROJE AVRASYA TÜNELİ

A
vrasya Tüneli, Asya ve Avrupa Kıtalarını deniz tabanının altından birleştiren çift katlı ilk ve tek karayolu tünelidir. Proje; hem yapım hem de işletme aşamalarında pek çok ilki başarıyla gerçekleştirerek dünya tünelciliğinde yeni bir çağ açmış, bugüne kadar cesaret edilmemiş birçok proje için yüreklendirici olmuş; daha derine, daha büyük çapta, daha uzağa yeni bir tünelcilik akımını başlatmıştır.

5 kilometre uzunluğundaki Avrasya Tüneli, İstanbul’da araç trafiğinin en yoğun olduğu Kazlıçeşme - Göztepe Hattı'nda yaklaşım yollarıyla beraber toplamda 14,6 kilometrelik bir güzergâhta hizmet vermektedir.

Tünel, Göztepe – Bakırköy Hattı'nı yaklaşık 10 kilometre kısaltarak, bu güzergah için ortalama 100 dakikaya ulaşan seyahat süresini 15 dakikaya kadar indirmektedir.

Yatırımın önemi nedeniyle, dünya çapında referans sahibi firmalar bu çok özel Projenin tasarım ve denetiminde görev almışlardır. Projenin tüm Mühendislik Tedarik ve İnşaat (EPC) Sözleşmesi Yapı Merkezi liderliğinde SK ecoplant ile kurulan YMSK-JV ortak girişimi tarafından üstlenilmiştir.
Meriç Nehri üzerinde yer alan tarihi Meriç Köprüsü - EDİRNE
TBM
TBM tünel inşaat işleri, üç ekip 7 gün/24 saatlik çalışma temposuyla 476 günde, 11.243 saatte, 7 m/günlük ortalama ilerleme hızı ile bitirilmiştir. Kazı sırasında, sürekli değişen jeolojik şartlar nedeniyle 4 kez " özel eğitimli dalgıçlar " tarafından hiperbarik bakım-onarım operasyonu yapılması gerekmiş ve tümü başarıyla tamamlanmıştır. Bu operasyonların biri, tünelin yaklaşık en derin noktasına rastlamıştır. 10,8 bar gibi bugüne kadar denenmemiş bir basınç ortamında yapılmak zorunda kalınan tamir-bakım operasyonunun başarıyla tamamlanması ile dünyada bir "ilk" gerçekleştirilmiş ve kazının devamı sağlanmıştır.

Avrasya Tüneli’ni dünyanın en özel yapılarından biri haline getiren özelliklerinden bir diğeri, depreme dayanıklılığını artırmak üzere tünelde kullanılan sismik bileziklerdir. Kuzey Anadolu Fayı’na 17 kilometre uzaklıkta bulunan tünel, sismik aktivitelerden doğacak gerilme ve yer değiştirmeleri kabul edilebilir düzeye indirmek amacıyla tasarlanan iki sismik bilezikle desteklenmiştir.
Jeolojik Profil
Geometrik boyutları ve maruz kalacağı sismik aktivite seviyesi dikkate alındığında, TBM tünelcilik sektöründe bu özelliklere sahip "ilk" uygulama olmuştur.

Sadece tasarım ve mühendislik açısından değil, insan odaklı iş yaklaşımı ile de Avrasya Tüneli örnek bir projedir. Yüzde 95’i Türk olmak üzere, toplam 700 mühendis ve 12.000’den fazla kişinin 14 milyon adam/saat çalışmasıyla tamamlanmıştır. Yapımı boyunca, ölümlü kaza veya ciddi bir yaralanma yaşanmaması, en büyük kazanımlardan birisi olmuştur.

Hem inşaat hem de işletme döneminde, projenin olası çevresel ve sosyal etkileri titizlikle analiz edilmiş, uluslararası ve yerel standartlara uygun uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Avrupa yakasında şehir ile deniz arasındaki yaya bandı 55 metreden 277 metreye çıkartılarak şehrin denizle olan bağlantısı geliştirilmiştir. Avrupa yakası sahil parkına 11.642 adet yeni ağaç dikilmiş, 2,7 km uzunluğunda bisiklet yolu ve yaya yolları inşa edilmiş, oyun ve egzersiz alanları yenilenmiştir. Engelli standartlarına uygun yaya üst geçitleri ve hemzemin yaya geçitleriyle İstanbulluların yenilenen sahil parkına erişimi kolaylaştırılmıştır.

Avrasya Tüneli’nin iç mimari ve aydınlatma tasarımlarında, yaklaşım kemerlerinde ve portal girişlerinde, tarihe ve Mimar Sinan’a olan saygıyı göstermek üzere; "gülbezek" ve "çarkıfelek" gibi motif ve çizgiler tercih edilmiştir.
Gülbezek- Çarkıfelek bulunan tünel portali
Proje kapsamında hava kalitesine özel önem atfedilmiştir. Avrupa yakasındaki havalandırma bacası çevresinde 7.300 m2’lik alanda Türkiye’de ilk uygulama niteliğindeki yeşil konsept “biyofiltrasyon uygulaması” hayata geçirilmiştir.
Biyofiltrasyon
Turizm Ülkesi Türkiye
Geleneksel Sanatlar
Tiyatro
Türk Mutfağında
Öne Çıkan Lezzetler
İşletme ve Bakım
Avrasya Tüneli’nin inşaat aşamasında uygulanan titiz yaklaşım, işletme döneminde de güvenli ve verimli trafik akışını sağlamak üzere ömür boyu ölçümleme ilkesi ve akıllı sistemlerin kullanılması ile devam etmektedir. Muhtemel tüm acil durumlar için gerekli “koruma” planları “önce insan” ilkesi gözetilerek hazırlanmış ve SCADA Sistemine tanımlanmıştır. Enerji, havalandırma, aydınlatma, trafik işaretleri, radyo anonsları ve geçiş kontrolü gibi tüm sistemler bir bütünlük içerisinde otomatik olarak çalışabilmektedir. Kaza, araç arızası gibi olağandışı durumlar 400’den fazla kamera ve otomatik olay algılama sistemiyle anında tespit edilebilmektedir.
Acil durumlarda, uzman acil durum ekipleri tarafından, tünel yapısına uygun olarak özel üretilen motosikletlerle müdahale edilmektedir. Müdahale süresi işletme ilk açıldığında ortalama üç dakika iken 20 ay gibi kısa bir süre içerisinde yapılan iyileştirmeler sayesinde iki dakikanın altına indirilmiştir.

Türkiye’de ilk kez bir tünelde kullanılan LED aydınlatma çözümüne ek olarak Haziran 2020’den itibaren uygulamaya alınan Hız Düzenleyici Hareketli Aydınlatma Sistemi (Pacemaker) ile araçların hızlarının sabitlenmesi sağlanmıştır.
Kontrol Merkezi
Finansman Modeli
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından Yap- İşlet-Devret modeli ile gerçekleştirilen projenin toplam yatırım maliyeti 1.245 milyar Amerikan dolarıdır. Bu tutarın 285 milyon Amerikan doları özkaynak olarak yatırımcılar Yapı Merkezi ve SK Ecoplant tarafından sağlanmıştır. Geri kalan 960 milyon Amerikan doları ise 18 yıllık uluslararası kredilerden oluşmaktadır. Söz konusu finansman, 18 yıllık vadesi ile Türkiye’de bugüne kadar gerçekleştirilen yap-işlet-devret altyapı projeleri arasında en uzun vadeye sahip kredi paketi olmuştur.
Ekonomik Etkisi
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin verileri baz alınarak yapılan analize göre 5 işletme yılı sonunda 4,7 milyon farklı plakalı aracın tam 77 milyon kez kullandığı tünel, 2021 yılında kullanıcılarına 1 saatlik zaman tasarrufunun yanı sıra daha az yakıt, emisyon ve kaza maliyeti de eklendiğinde günlük çift yönlü seyahatlerde ortalama 137 TL’lik kazanç sağlamıştır. Proje, 103 milyon saat zaman tasarrufu, 139 bin ton yakıt tasarrufu, 50 bin ton emisyon azalımı, 325 milyon araç,-km azalması ile oluşan kaza maliyeti tasarrufu sonucunda beş yılda ülke ekonomisine yaklaşık 972 milyon dolar katkıda bulunmuştur.

Avrasya Tüneli yapımında birçok ilki ve başarılı uygulamayı barındıran özellikleriyle dünyada sektörel paydaşlar tarafından her zaman ilgiyle takip edilen, örnek bir proje olmuştur. Alanının en saygın kuruluşları tarafından çeşitli kriterlerin titizlikle incelenmesi sonucu proje, 5'i uluslararası inşaat ödülü olmak üzere; toplam 14 ödüle layık görülmüştür. Dünyanın en modern projelerinden biri olan Avrasya Tüneli, sadece bugün değil gelecekte de önemli bir misyon üstlenmeye devam edecektir.

“BENİM TÜRKİYEM”

Siz de sizin gözünüzden Türkiye'yi anlatarak bize katkıda bulunabilirsiniz.