1
915 Çanakkale Köprüsü; Malkara-Çanakkale Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi kapsamında yapılmıştır.
“Malkara-Çanakkale Otoyolu (1915 Çanakkale Köprüsü Dahil)” 89 km Otoyol ve 12 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğundadır. Otoyol Uygulama Sözleşmesi Yürürlük Tarihi: 16.03.2018’dir. 4 yıl gibi kısa bir sürede tamamlanan Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü 18 Mart 2022 tarihinde Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN tarafından işletmeye açılmıştır.
Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü; kazandırdıkları ve sahip olduğu özelliklerle gelecekte ülkemizde yapılacak benzer projelere örnek teşkil edecek ve gurur verecek bir projedir.
Malkara-Çanakkale Otoyolu kapsamında; 1 adet asma köprü, 2 adet yaklaşım viyadüğü, 2 adet betonarme viyadük, 6 adet alt geçit köprüsü, 6 adet hidrolik köprü, 43 adet üst geçit (1 adedi ekolojik), 40 adet alt geçit, 236 adet çeşitli ebatlarda menfez, 12 adet kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi, 5 adet ücret toplama istasyonu inşaa edilmiştir.
Bu otoyolla birlikte Çanakkale ilimiz şanlı tarihine ve 21. yüzyıla yaraşır bir “Eser Proje”ye kavuşmuş; Çanakkale kentinin önemi ve dinamiğine uygun, estetik ve çağdaş bir asma köprü ile taçlanmıştır.
Özellikle ağır vasıta ağırlıklı yoğun trafiğe hizmet eden yolda; trafik güvenliği, can ve mal emniyetinin tam olarak sağlanması, seyahat süresinin kısaltılması, yöredeki turizm ve sanayinin gelişmesine katkıda bulunulması, sanayinin ihtiyaç duyduğu yeni yatırım alanlarının oluşturulması, bölgedeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleriyle entegrasyonunun sağlanması amaçlanarak yapılan otoyolun işletmeye açılması ve Gebze-İzmir Otoyolu’na bağlanmasıyla, Marmara’yı çevreleyen otoyol zincirinin halkaları birleşerek İstanbul Boğazı geçişine yeni bir alternatif oluşturulmuştur.
Bir Kuşak Bir Yol Projesi'nin önemli bir parçası tamamlanmıştır. Proje tarihi İpek Yolu’nu canlandırarak “Bir Kuşak Bir Yol Projesi” kapsamında, Türkiye'nin öncülük ettiği "Orta Koridor" girişiminin bir parçası olarak, Pekin’den Londra’ya kesintisiz bir ticaret yolu oluşturma hedefine doğrudan katkı sunacaktır.
Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi'nin hizmete girmesi ile mevcut bölünmüş devlet yoluna kıyasla yaklaşık 40 km’lik kısalma sağlanmıştır. Aynı zamanda feribot ile karşıya geçişlerde yaşanan zaman kayıpları dikkate alındığında Çanakkale Boğazından daha hızlı bir geçiş sağlanarak seyahat süresinde azalmalar meydana gelmiştir. Çanakkale Boğazı’nı geçmek için bayram ve tatil dönemlerinde saatlerce sürebilen feribot bekleme süreleri ile yaklaşık 1,5 saat ile 5 saat arasında süren seyahat süresi, altı dakikaya inmiştir.
Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi'nin;
Toplam yıllık zaman tasarruf tutarının 1,244 Milyar TL,
Akaryakıt tüketiminde vergiler dahil toplam yıllık tasarruf tutarının 1,044 Milyar TL,
Çevre Tasarruf tutarı 26 Milyon TL,
Yıllık istihdama etkisi 60.000 kişi,
olmak üzere toplam yıllık zaman, akaryakıt ve çevre tasarruf tutarının 2022 yılı fiyatları ile 2,314 Milyar TL olacağı tahmin edilmektedir.
1915 Çanakkale Köprüsü
Toplam uzunluğu 2.023 metre orta açıklık, 770’er metre yan açıklıklar ile beraber 3.563 metre uzunluğundadır. 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile beraber toplam geçiş uzunluğu 4.608 metreye ulaşmaktadır. Asma Köprü 2 x 3 trafik şeritlidir. Köprü tabliyesi 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte ikiz tabliye olarak projelendirilmiştir. Asma Köprü Kule Temelleri Asya tarafında -45 m, Avrupa tarafında ise –37 m derinlikte iyileştirilmiş deniz tabanına serbestçe oturmuştur. Köprü çelik kule yüksekliği 318 m’dir. (Kulelerin üzerine Seyit Onbaşı’nın kaldırmış olduğu top mermisi figürünün yerleştirilmesiyle kule yüksekliği 334 m’ye ulaşacaktır).